Rata-rata
di kalangan masyarakat Islam, mempercayai bahawa malam nisfu Sya’ban
atau malam 15 Sya’ban mempunyai kelebihan yang sangat istimewa dan
padanya diputuskan segala qadha` dan qadar. Benarkah begitu? Ulama hadis
yang terdahulu seperti al-Bukhari, al-Tirmizi, al-Daruqutni, Abu Hatim,
al-Bazzar dan lain-lain telah memutuskan hadis-hadis tentang kelebihan
tersebut tidak sahih dan tidak boleh dipertanggungjawab. Walau
bagaimanapun sebahagian ulama al-mutakhirin cuba mentashihkan salah satu
daripada hadis-hadis tersebut. Hadis tersebut mengenai Allah
memerhatikan hamba-hamba-Nya pada malam nisfu Sya’ban.
Antara ulama yang cuba mentashihkannya ialah al-Mubarakpuri dalam Tuhfah al-Ahwazi,
(jil. 3, hal. 503-504) menulis bahawa berhubung dengan kelebihan nisfu
Sya’ban terdapat beberapa hadis yang menunjukkan bahawa ia mempunyai
asal. Sheikh al-Albani dalam kitabnya, Silsilah al-Ahadith al-Sahihah,
(jil. 3, hal. 135-139), menyimpulkan bahawa banyaknya jalan bagi hadis
ini melebihi dari kadar yang mencukupi untuk mengangkat status sanadnya,
daripada dha’if kepada sahih! Al-Albani berpendapat bahawa hadis ini
pada asalnya dha’if. Tetapi oleh kerana hadis itu mempunyai banyak jalan
maka ia telah dianggap sebagai sahih. Menurut beliau, sanad ini
walaupun terdapat perawi yang dha’if namun ia boleh ditampung kerana
kedhaifannya itu tidaklah bersangatan.
Artikel
ini bertujuan untuk menyoroti kesahihan sanad hadis yang didakwa
sebagai sahih berhubung kelebihan malam nisfu Sya’ban. Sejauh manakah
kaedah pentashihan yang digunakan oleh ulama yang memutuskannya sebagai
sahih itu menepati kaedah riwayah dan dirayah hadis.
Pertama: Riwayat Mu’az bin Jabal
-
حدثنا محمد بن أبي زرعة ، نا هشام بن خالد ، نا أبو خليد عتبة بن حماد ،
عن الأوزاعي ، وابن ثوبان ، عن أبيه عن مكحول ، عن مالك بن يخامر ، عن معاذ
بن جبل قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « يطلع الله على خلقه في
ليلة النصف من شعبان ، فيغفر لجميع خلقه ، إلا لمشرك أو مشاحن « لم يرو هذا الحديث عن الأوزاعي ، وابن ثوبان إلا أبو خليد عتبة بن حماد ، تفرد به عن الأوزاعي : هشام بن خالد »
Muhammad
bin Abi Zur’ah menceritakan kepada kami katanya, Hisyam bin Khalid
menceritakan kepada kami katanya Abu Khulaid ‘Utbah bin Hammad
menceritakan kepada kami daripada al-Auza’i dan Ibn Thawban daripada
ayahnya daripada Makhul daripada Malik bin Yukhamir daripada Mu’az bin
Jabal katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. memerhatikan
hamba-hambanya pada malam nisfu Sya’ban lalu mengampunkan semua mereka
kecuali orang musyrik atau orang yang suka berbalah.”
(al-Tabarani dalam al-Mujam al-Awsat, no: 6776, jil. 7, hal. 36, Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah Bi Takhrij al-Albani, jil. 1, hal. 264, Sahih Ibn Hibban, no: 5665)
Perawi-perawi hadis Mu’az
1- ‘Utbah bin Hammad
Dalam Tahzib al-Tahzib, jil. 4, hal. 63:
قال أبو حاتم شيخ وقال أبو علي النيسابوري والخطيب ثقة وذكره ابن حبان في الثقات
Abu
Hatim mengatakan beliau seorang syaikh (lafaz ta’dil yang rendah). Abu
‘Ali al-Naisaburi dan al-Khatib mengatakan beliau seorang thiqah serta
disebutkan oleh Ibn Hibban di dalam Kitab al-Thiqat.
Dalam Taqrib al-Tahzib, Hafiz Ibn Hajar menyimpulkan beliau sebagai seorang yang saduq. (hal. 335)
2- Ibn Thauban
Namanya
ialah Abdul Rahman bin Thabit bin Thauban. Al-Zahabi menulis: “Duhaim
mengatakan Ibn Thauban thiqah. Ibn Ma’in mengatakan, tidak mengapa
dengannya. Abu Hatim mengatakan beliau thiqah. Uthman bin Sa’id
meriwayatkan bahawa Ibn Ma’in mengatakan beliau dha’if. Imam Ahmad
mengatakan hadis-hadisnya mungkar. Al-Nasa’i mengatakan dia seorang yang
bukan kuat dalam hadis. (Mizan al-I’tidal, jil. 4, hal. 264).
Muhammad bin Ali berkata saya mendengar Ahmad bin Hanbal ditanya tentang
Abdul Rahman bin Thabit bin Thauban, bagaimana keadaannya. Beliau
menjawab, beliau bukan seorang yang kuat dalam hadis. (Tahzib al-Tahzib, jil. 3, hal. 346)
Hafiz Ibn Hajar menyebutkan, beliau seorang saduq melakukan kesilapan, dituduh berfahaman qadariyyah dan ingatannya berubah di akhir hayat. (Taqrib al-Tahzib, hal. 289)
Berhubung
dengan hadis kelebihan malam nisfu Sya’ban ini, Ibn Thauban
meriwayatkannya secara tidak tetap, kadang-kadang meriwayatkan daripada
Makhul (riwayat al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsat dan Ibn Abi ‘Asim
dalam al-Sunnah), dan ada kalanya daripada ayahnya daripada Makhul
(riwayat al-Tabarani dalam Musnad al-Syamiyyin dan Ibn Hibban dalam
kitab sahihnya). (lihat Dr. Abu al-Laith, al-Marwiyyat Fi Fadhl Lailah al-Nisf, hal. 46-49)
Ibn
Abi Hatim berkata, saya bertanya kepada ayah saya tentang hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Khulaid al-Qari daripada al-Awza’i daripada Makhul
- dan daripada Ibn Thauban daripada ayahnya daripada Makhul - daripada
Malik bin Yukhamir daripada Mu’az bin Jabal… Ayah saya menjawab: Ini
adalah hadis munkar dengan sanad ini, tidak ada yang meriwayatkan dengan
sanad ini selain daripada Abu Khulaid dan saya tidak tahu dari mana
beliau membawanya. Saya bertanya lagi: “Bagaimana dengan keadaan Abu
Khulaid?” beliau menjawab: Seorang syaikh (lafaz ta’dil yang rendah dan boleh ditulis hadisnya untuk i’tibar). (Ibn Abi Hatim, al-‘Ilal, jil. 5, hal. 322-323)
« لم يرو هذا الحديث عن الأوزاعي ، وابن ثوبان إلا أبو خليد عتبة بن حماد ، تفرد به عن الأوزاعي : هشام بن خالد »
Kata
al-Tabarani: Hadis ini tidak diriwayatkan daripada al-Awza’i dan Ibn
Thauban kecuali Abu Khulaid bin Hammad dan Hisyam bin Khalid pula
berseorangan meriwayatkannya daripada al-Awza’i. (al-Mu’jam al-Awsat, jil. 7, hal. 36)
3-
Makhul, mufti Dimasyq dan yang paling alim di kalangan ahlinya. Bukan
seorang yang mengatakan beliau thiqah. Ibn Sa’d mengatakan, sekumpulan
ulama mendhaifkan beliau. Al-Zahabi mengatakan, beliau seorang yang
melakukan tadlis dan dituduh menafikan taqdir serta meriwayatkan secara mursal daripada Ubay, ‘Ubadah bin al-Somit, ‘Aishah dan Abu Hurairah. (Mizan al-I’tidal, jil. 6, hal. 509-510)
Al-Hakim mengatakan riwayatnya daripada sahabat adalah melalui perantaraan. (Ma’rifah ‘Ulum al-Hadith, hal. 111)
Di samping itu, Makhul dan Malik bin Yakhamir tidak pernah bertemu. (Silsilah al-Ahadith al-Sahihah,
jil. 3, hal. 135). Ini bermakna sanad ini terputus. Seorang perawi
telah gugur antara Malik bin Yukhamir dan Makhul. Tidak dapat diketahui
siapakah orangnya, sama ada seorang yang dipercayai atau tidak.
Ringkasnya,
sanad riwayat Mu’az terputus di samping terdapat seorang perawi yang
dipertikai oleh ulama. Walaupun jalan hadis ini banyak namun madar
sanad (paksi bagi sanad) adalah Ibn Thauban dan Makhul. Tambahan pula,
Ibn Thauban tidak tetap dalam menyebutkan riwayat ini. dan Makhul
sendiri juga ada meriwayatkan daripada Abu Tha’labah. Bagi menjelaskan
lagi berlakunya idhtirab dalam hadis ini, lihat apa jawapan tokoh
ulama ’Ilal al-Hadith, al-Daruqutni terhadap soalan yang dikemukakan
kepadanya tentang hadis Malik bin Yukhamir daripada Mu’az:
“Diriwayatkan
daripada Makhul dan terdapat perbezaan periwayatan daripadanya. Abu
Khulaid ‘Utbah bin Hammad al-Qari meriwayatkan daripada al-Awza’i,
daripada Makhul dan daripada Ibn Thauban daripada ayahnya daripada
Makhul daripada Malik bin Yukhamir daripada Mu’az bin Jabal. Demikian
kata Hisyam bin Khalid daripada Abu Khulaid.
Sulaiman
bin Ahmad al-Wasiti telah menyalahinya. Beliau meriwayatkan hadis ini
daripada Abi Khulaid daripada Ibn Thauban daripada ayahnya daripada
Khalid bin Mi’dan daripada Kathir bin Murrah daripada Mu’az bin Jabal.
Kedua-dua hadis ini tidak mahfuz.
Hadis
ini juga diriwayatkan daripada Makhul dengan beberapa riwayat. Kata
Hisyam bin al-Gahz daripada Makhul daripada ‘Aishah. Dikatakan juga
daripada Ahwas bin Hakim daripada Makhul daripada Abi Tha’labah.
Dikatakan juga daripada Makhul daripada Abi Idris secara mursal. Hajjaj
bin Artah berkata daripada Makhul daripada Kathir bin Murrah secara
mursal. Dikatakan juga daripada Makhul sebagai kata-katanya. Hadis ini
tidak sabit (tidak sahih).” (‘Ilal al-Daruqutni, jil. 6, hal. 50-51)
Kedua: Riwayat Abi Tha’labah
أخبرنا
أبو طاهر الفقيه ، أخبرنا أبو حامد بن بلال ، حدثنا محمد بن إسماعيل
الأحمسي ، حدثنا المحاربي ، عن الأحوص بن حكيم ، عن المهاصر بن حبيب ، عن
مكحول ، عن أبي ثعلبة الخشني ، عن النبي صلى الله عليه وسلم ، قال : « إذا
كان ليلة النصف من شعبان اطلع الله إلى خلقه فيغفر للمؤمن ، ويملي للكافرين
، ويدع أهل الحقد بحقدهم حتى يدعوه »
Abu
Tahir al-Faqih memberitahu kepada kami katanya, Abu Hamid bin Bilal
memberitahu kepada kami katanya, Muhammad bin Isma’il al-Ahmasi
menceritakan kepada kami katanya, al-Muharibi menceritakan kepada kami
daripada al-Ahwas bin Hakim daripada al-Muhasir bin Habib daripada
Makhul daripada Abi Tha’labah al-Khusyani daripada Rasulullah s.a.w.
sabdanya: “Apabila malam nisfu Sya’ban Allah memerhatikan
hamba-hamba-Nya lalu mengampunkan orang-orang mukmin membiarkan orang
kafir dan membiarkan orang-orang yang berdengki dengan kedengkian mereka
sehinggalah mereka meninggalkannya. (al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman, jil. 3, hal. 381)
حَدَّثَنَا
الْحُسَيْنُ بن إِسْحَاقَ التُّسْتَرِيُّ، ثَنَا عَلِيُّ بن بَحْرٍ، ثَنَا
عِيسَى بن يُونُسَ، ثَنَا الأَحْوَصُ بن حَكِيمٍ، عَنْ حَبِيبِ بن
صُهَيْبٍ، عَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:إِنَّ اللَّهَ يَطْلُعُ عَلَى
عِبَادِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِلْمُؤْمِنِينَ
وَيُمْلِي الْكَافِرِينَ وَيَدَعُ أَهْلَ الْحِقْدِ بِحِقْدِهِمْ حَتَّى
يَدْعُوهُ.
Al-Husain
bin Ishaq al-Tustari menceritakan kepada kami katanya, ‘Ali bin Bahr
menceritakan kepada kami, katanya al-Ahwas menceritakan kepada kami
daripada Habib bin Suhaib daripada Abi Tha’labah katanya Rasulullah
s.a.w. bersabda: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerhatikan hambanya pada
malam nisfu Sya’ban lalu mengampunkan orang-orang mukmin membiarkan
orang kafir dan membiarkan orang-orang yang berdengki dengan kedengkian
mereka sehinggalah mereka meninggalkannnya. (al-Tabarani, al-Mu’jam al-Kabir, no: 18038)
1-
Al-Ahwas bin Hakim, seorang yang dhaif. Al-Zahabi menulis: Ibn Ma’in
mengatakan bahawa beliau tidak mempunyai apa-apa nilai. Al-Nasa`i
mengatakan dia seorang yang dha’if. Ibn al-Madini mengatakan dia tidak
mempunyai apa-apa nilai dan hadisnya tidak boleh ditulis. (Mizan al-I’tidal, jil. 1, hal. 315)
2- Makhul tidak mendengar daripada mana-mana sahabat. Kebanyakan riwayatnya daripada sahabat adalah munqati’.
Al-Daruqutni
menyebutkan tentang hadis Habib bin Suhaib daripada Abi Tha’labah,
katanya, hadis ini diriwayatkan oleh al-Ahwas dan berlaku perbezaan
dalam meriwayatkan daripadanya. ‘Isa bin Yunus meriwayatkannya daripada
al-Ahwas daripada Habib bin Suhaib daripada Abi Tha’labah. Makhlad telah
menyalahinya dengan meriwayatkannya daripada al-Ahwas daripada Muhasir
bin Habib daripada Abi Tha’labah. Al-Daruqutni menyimpulkan bahawa hadis
ini mudhtarib dan tidak thabit. (‘Ilal al-Daruqutni, jil. 6, hal. 323)
Dalam
sanad al-Baihaqi yang disebutkan di atas ada perantaraan di antara
al-Muhasir bin Habib dan Abi Tha’labi iaitu Makhul dan Makhul sendiri
tidak pernah mengambil riwayat daripada sahabat. Ini bermakna jalan
al-Muhasir juga munqati’.
Jika
kita merujuk kembali sanad-sanad hadis Mu’az dan hadis Abi Tha’labah
sebenarnya kedua-duanya adalah hadis yang sama kerana berlaku idhtirab
(ketidaktetapan) dalam meriwayatkan hadis ini. Sebagaimana Makhul
meriwayatkan juga sebagai hadis Mu’az, beliau juga menyebutkannya
sebagai hadis Abi Tha’labah.
Ketiga: Riwayat Abdullah bin ‘Amr bin al-Ash
ثنا
حسن ثنا بن لهيعة ثنا حيي بن عبد الله عن أبي عبد الرحمن الحبلي عن عبد
الله بن عمرو ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : يطلع الله عز وجل إلى
خلقة ليلة النصف من شعبان فيغفر لعباده الا لاثنين مشاحن وقاتل نفس
Hasan
menceritakan kepada kami katanya, Ibn Lahi’ah menceritakan kepada kami
katanya, Huyai bin Abdullah menceritakan kepada kami daripada Abi ‘Abdul
Rahman al-Hubali daripada ‘Abdullah bin ‘Amr bahawa Rasulullah s.aw.
bersabda: “Allah s.w.t. memerhatikan hamba-Nya pada malam nisfu Sya’ban
lalu mengampunkan hamba-hamba-Nya kecuali dua orang, orang yang suka
berbalah dan pembunuh.” (Musnad Ahmad, no: 6642)
Perawi-perawinya:
1- Abdullah bin Lahi’ah
Al-Zahabi
menulis: “Ibn Ma’in mengatakan dia seorang yang dha’if dan tidak boleh
dijadikan hujah. Al-Humaidi meriwayatkan daripada Yahya bin Sa’id bahawa
beliau tidak memandang Ibn Lahi’ah dengan apa-apapun. Ibn Mahdi
mengatakan, saya tidak mengambil apa-apa riwayat daripada Ibn Lahi’ah.
Dia telah menulis kepada saya sepucuk surat yang tertulis padanya, ‘Amar
bin Syu’aib menceritakan kepada kami. Lalu saya membacakannya kepada
Ibn al-Mubarak lalu beliau mengemukakan hadis itu kepada saya daripada
kitab. Ibn al-Mubarak berkata, Ishaq bin Abi Farwah melaporkan kepada
saya daripada ‘Amr bin Syu’aib. Yahya bin Bukair mengatakan, rumah dan
kitab-kitab Ibn Lahi’ah terbakar pada tahun 170 H. Imam Ahmad
mengatakan, Ibn Lahi’ah sering menulis hadis daripada al-Muthanna bin
al-Sabbah (seorang yang dha’if) daripada ‘Amr bin Syu’aib. Kemudian
selepas itu dia menceritakan hadis-hadis itu terus daripada ‘Amar (Ibn
Lahi’ah melakukan tadlis dengan menggugurkan perawi yang dha’if). Yahya
bin Sa’id mengatakan, Bisyr bin al-Sariy menasihati saya, sekiranya kamu
menemui Ibn Lahi’ah, janganlah kamu mengambil daripadanya walaupun satu
riwayat. Yahya bin Ma’in mengatakan, dia seorang yang lemah sebelum dan
selepas terbakar kitab-kitabnya. Abu Zur’ah mengatakan, sama sahaja
riwayat-riwayatnya yang terdahulu dan kemudian. Hadis-hadisnya tidak
boleh dijadikan hujah. Al-Nasa`i mengatakan dia seorang yang lemah. Abu
Zur’ah dan Abu Hatim mengatakan keadaannya tidak tetap tetapi boleh
ditulis hadisnya untuk i’tibar. Ibn Hibban mengatakan, saya telah
memeriksa riwayat-riwayat Ibn Lahi’ah dalam riwayat orang sebelumnya dan
selepasnya lalu saya dapati ada campur aduk dalam orang yang mengambil
daripadanya dan banyak hadis yang tidak terdapat dalam riwayat orang
sebelumnya. Oleh itu, saya memeriksa jalan-jalan hadis dan saya dapati
beliau menyembunyikan kumpulan perawi yang lemah lalu menisbahkan kepada
kumpulan perawi yang thiqah. Dengan itu, riwayat-riwayat palsu
menyusupi dalam riwayatnya. Dalam satu riwayatnya daripada ‘Abdullah bin
‘Amr bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda pada ketika sakitnya:
“Panggilkan untukku saudaraku.” Lalu Abu Bakar dipanggil. Tiba-tiba
baginda berpaling daripadanya. Kemudian baginda bersabda: “Panggilkan
untukku saudaruku.” Kemudian dipanggil Uthman lalu baginda berpaling
daripadanya. Kemudian dipanggil ‘Ali. Lalu Rasulullah menyelimutkan ‘Ali
dengan selimutnya dan mengadapnya. Apabila ‘Ali keluar daripada
Rasulullah s.a.w., orang bertanya: “Apakah yang Rasulullah s.a.w.
katakan kepada anda? Ali menjawab: “Baginda mengajar kepada saya seribu
bab dan setiap bab membuka seribu bab.”
Ibn
‘Adi mengatakan, riwayat ini direka oleh Ibn Lahi’ah kerana dia seorang
pelampau dalam fahaman Syi’ah. Al-Bukhari mengatakan dia seorang yang
munkar hadisnya. (lihat Mizan al-I’tidal, jil. 4, hal. 167-174)
2- Huyai bin Abdullah al-Ma’afir al-Misri.
Al-Bukhari
mengatakan hadisnya dipertikaikan. Al-Nasa`i mengatakan beliau bukan
seorang yang kuat. Imam Ahmad sendiri mengatakan hadis-hadisnya mungkar.
Ibn ‘Adi pula mengatakan, Ibn Lahi’ah meriwayatkan daripadanya berpuluh
hadis yang kebanyakannya mungkar (Mizan al-I’tidal, jil. 2, hal. 401)
Ini bererti dalam sanad hadis ini terdapat dua perawi yang sangat dha’if iaitu Abdullah bin Lahi’ah dan Huyai bin Abdullah.
Sheikh al-Albani menyebutkan Risydin bin Sa’d menjadi mutabi’ kepada Ibn Lahi’ah. (Silsilah al-Ahadith al-Sahihah, jil. 3, hal. 136)
Walau bagaimanapun, mutaba’ah ini tidak dapat memberikan apa-apa faedah kerana Risydin itu seorang yang sangat dha’if.
Imam Ahmad berkata, beliau tidak mempedulikan daripada siapa riwayat diambil. Tetapi tidak mengapa dengan hadisnya dalam bab riqaq
(hadis-hadis yang melembutkan hati). Ahmad juga berkata, saya harap dia
elok hadisnya. Ibn Ma’in berkata, beliau tidak ada nilai. Abu Zur’ah
berkata, beliau seorang yang dha’if. Al-Jawzajani berkata, dia mempunyai
banyak hadis munkar. Al-Nasa’i berkata, dia seorang yang matruk. (Mizan al-I’tidal, jil. 3, hal. 75-76 )
Ringkasnya,
riwayat ini terdapat dua orang perawi dha’if dan ianya tidak boleh
dikuatkan dengan hadis perawi yang lebih lemah lagi daripadanya.
Keempat: Riwayat Abu Musa al-Asy’ari
حَدَّثَنَا
رَاشِدُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ رَاشِدٍ الرَّمْلِيُّ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ
عَنْ ابْنِ لَهِيعَةَ عَنْ الضَّحَّاكِ بْنِ أَيْمَنَ عَنْ الضَّحَّاكِ
بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَرْزَبٍ عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ عَنْ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ
لَيَطَّلِعُ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ
خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَقَ حَدَّثَنَا أَبُو الْأَسْوَدِ النَّضْرُ بْنُ
عَبْدِ الْجَبَّارِ حَدَّثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ عَنْ الزُّبَيْرِ بْنِ
سُلَيْمٍ عَنْ الضَّحَّاكِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
سَمِعْتُ أَبَا مُوسَى عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَحْوَهُ
Rasyid
bin Sa’id bin Rasyid al-Ramli menceritakan kepada kami katanya,
al-Walid menceritakan kepada kami daripada Ibn Lahi’ah daripada
al-Dhahhak bin Aiman daripada al-Dhahhak bin ‘Abdul Rahman bin ‘Arzab
daripada Abu Musa al-Asy’ari daripada Rasulullah s.a.w., sabdanya:
“Sesungguhnya Allah s.w.t. memerhatikan hamba-Nya pada malam nisfu
Sya’ban lalu mengampunkan semua makhluq-Nya kecuali orang yang syirik
atau orang yang suka berbalah. (Ibn Majah, no: 1390)
Muhammad
bin Ishaq menceritakan kepada kami katanya Abu al-Aswad alNadhr bin
‘Abdul Jabbar menceritakan kepada kami katanya Ibn Lahi’ah menceritakan
kepada kami daripada al-Zubair bin Sulaim daripada al-Dhahhak bin ‘Abdul
Rahman daripada ayahnya, katanya saya mendengar Abu Musa menceritakan
daripada Rasulullah s.a.w. lebih kurang sama dengannya (riwayat
sebelumnya).
Perawi-perawi riwayat ini:
1- Al-Walid bin Muslim
2- Abdullah bin Lahi’ah
3- Al-Dahhak bin Aiman al-Kalbi
4- Al-Dahhak bin ‘Abdul Rahman bin ‘Arzab
5- Al-Zubair bin Sulaim
6- ‘Abdul Rahman bin ‘Arzab
Sebab-sebab dhaif yang terdapat dalam riwayat ini ialah:
1- Al-Walid bin Muslim, seorang perawi mudallis. (Taqrib al-Tahzib, hal. 539). Di sini beliau meriwayatkan secara ‘An’anah (cara periwayatan yang mengandaikan perawi itu tidak menerima secara langsung daripada perawi sebelumnya.)
2- Ketidaktetapan berlaku dalam riwayat Ibn Lahi’ah
Ibn
Lahi’ah meriwayatkan secara tidak tetap. Sekali meriwayatkan daripada
Al-Dahhak bin ‘Abdul Rahman. Pada kali yang lain pula meriwayatkan
daripada Al-Zubair bin Sulaim. Sekali menyebut sebagai riwayat ‘Abdul
Rahman bin ‘Arzab. Sekali menyebut riwayat ‘Arzab.
3- Sanad terputus antara Al-Dahhak bin ‘Abdul Rahman dan Abu Musa al-Asy’ari
Dalam Kasyf al-Hajah Syarh Sunan Ibn Majah,
‘Allamah Abu al-Hasan al-Sindi menukilkan daripada al-Munziri bahawa
Al-Dahhak bin ‘Abdul Rahman tidak pernah bertemu Abu Musa al-Asy’ari. (Sunan Ibn Majah berserta dengan Kasyf al-Hajah, juz. 2, hal. 86)
4-
Dalam sanad yang satu lagi al-Dhahhak meriwayatkan daripada ayahnya.
Bagaimanapun ayahnya itu, ‘Abdul Rahman bin ‘Arzab adalah seorang perawi
majhul.
Berkenaan al-Dahhak bin Aiman al-Kalbi pula al-Zahabi menulis:
Beliau guru kepada Ibn Lahi’ah, tidak diketahui siapakah beliau itu dan beliau mempunyai riwayat tentang malam nisfu Sya’ban. (Mizan al-I’tidal, jil. 3, hal. 441)
Ringkasnya, sanad ini mudhtarib
dan terdapat perawi mudallis, dha’if dan majhul. Ini bermakna sanad
sangat lemah dan kelemahan tidak boleh ditampung walaupun dengan banyak
jalan sanad.
Kelima: Riwayat Abu Hurairah
أخبرني عبد العزيز بن علي الأزجي حدثنا عبيد الله بن أحمد بن علي المقرىء حدثنا محمد بن مخلد حدثنا يعقوب بن إسحاق القلوسي. وأخبرنا
القاضي أبو عمر القاسم بن جعفر بن عبد الواحد الهاشمي حدثنا أبو بشر عيسى
بن إبراهيم بن عيسى الصيدلاني حدثنا أبو يوسف القلوسي حدثنا عبد الله بن
غالب العبداني حدثنا هشام بن عبد الرحمن الكوفي - وقال الصيدلاني هشام بن
عبد الملك لعله بن عبد الرحمن الكوفي وقدم علينا مرابطاً ثم اتفقا - عن
الأعمش عن أبي صالح عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "
ليلة النصف من شعبان يغفر الله لعباده إلا لمشرك أو لعبد مشاحن " .
‘Abdul
al-‘Aziz bin ‘Ali al-Azji memberitahu kepada kami, katanya, ‘Ubaidullah
bin Ahmad bin ‘Ali al-Muqri` menceritakan kami, katanya, Muhammad bin
Makhlad menceritakan kepada kami Ya’qub bin Ishaq al-Qalusi dan Qadhi
Abu ‘Umar al-Qasim bin Ja’far bin ‘Abd al-Wahid al-Hasyimi menceritakan
kepada kami katanya, Abu Bisyr ‘Isa bin Ibrahim bin ‘Isa al-Saidalani
menceritakan kepada kami katanya, Abu Yusuf al-Qalusi menceritakan
kepada kami katanya, Abdullah bin Ghalib al-‘Abdani menceritakan kepada
kepada kami katanya, Hisyam bin Abdul Rahman al-Kufi menceritakan kepada
kami-kata al-Saidalani Hisyam bin ‘Abdul Malik, boleh jadi ia Ibn Abdul
Rahman al-Kufi yang datang menemui kami di Murabit, kemudian sanad
mereka bertemu- daripada al-A’masy daripada Abi Soleh daripada Abu
Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Pada malam nisfu Sya’ban
Allah s.w.t. mengampunkan hamba-hamba-Nya kecuali orang yang syirik atau
orang yang suka berbalah. (Tarikh Baghdad, jil. 14, hal. 85)
Perawi-perawinya:
1 - ‘Abdullah bin Ghalib al-‘Abdani.
Hafiz Ibn Hajar mengatakan dia seorang yang mastur (tidak diketahui keadaannya). (Taqrib al-Tahzib, hal. 268)
2 - Hisham bin ‘Abdul Rahman.
Beliau adalah seorang tidak diketahui siapa. Al-Haithami mengatakan saya tidak mengenalinya. (Majma’ al-Zawa`id, jil 8, hal. 65)
Dalam sanad ini terdapat dua perawi yang tidak dikenali tentang kedudukannya dari segi jarh dan ta’dil.
Keenam: Riwayat Abu Bakar
عن
عمرو بن الحارث ، عن عبد الملك بن عبد الملك ، أن مصعب بن أبي ذئب حدثه ،
عن القاسم بن محمد بن أبي بكر ، عن أبيه ، أو عن عمه ، عن جده : عن النبي
صلى الله عليه وسلم ، قال : « ينزل الله إلى السماء الدنيا ليلة النصف من
شعبان فيغفر لكل شيء إلا رجل مشرك أو في قلبه شحناء »
Daripada
‘Amr bin al-Harith daripada ‘Abdul Malik bin ‘Abdul Malik bahawa Mus’ab
bin Abi Zi`b menceritakan kepadanya daripada al-Qasim bin Muhammad bin
Abi Bakr daripada ayahnya atau bapa saudaranya daripada datuknya
daripada Rasulullah s.a.w. katanya: “Allah s.w.t. turun ke langit dunia
pada malam nisfu Sya’ban lalu mengampunkan setiap sesuatu kecuali lelaki
musyrik atau orang yang di dalam hatinya ada permusuhan. (Syu’ab al-Iman, no: 3668)
1 - ‘Abdul Malik bin ‘Abdul Malik
Al-Zahabi
menulis: al-Bukhari mengatakan hadisnya dipertikaikan, yakni hadis ‘Amr
bin al-Harith daripada ‘Abdul Malik (hadis ini). Ibn Hibban dan
lain-lain mengatakan, hadisnya tidak ada orang yang menjadi mutabi’ yakni tidak ada perawi lain turut sama meriwayatkannya. (Mizan al-I’tidal, jil. 4, hal. 404)
Hafiz
Ibn Hajar menukilkan daripada al-Bukhari yang mengatakan bahawa
hadisnya dipertikaikan, ini juga dinukilkan oleh al-‘Uqaili dan beliau
menjelaskan bahawa al-Bukhari memaksudkan hadis ini kemudian menyatakan,
dalam bab ini terdapat beberapa hadis yang lemah. Ibn ‘Adi juga
menukilkan kata-kata al-Bukhari dan menyatakan bahawa ‘Abdul Malik
terkenal dengan hadis ini dan tidak ada yang meriwayatkannya daripada
beliau kecuali ‘Amr bin al-Harith. Hadis ini dengan sanad ini munkar. (Lisan al-Mizan, jil. 5, hal. 269)
Ini
bermakna Ibn ‘Adi menyokong pendapat Imam al-Bukhari yang tidak
menganggap banyaknya sanad-sanad yang lemah itu menjadikannya sahih atau
sekurang-kurangnya hasan.
2 - Muhammad bin Abu Bakr al-Siddiq
Beliau dilahirkan pada tahun haji terakhir, meriwayatkan daripada ibunya Asma` binti ‘Umais tetapi daripada ayahnya secara mursal (Tahzib al-Tahzib,
jil. 5, hal. 54). Ini kerana Muhammad dilahirkan pada tahun kesepuluh
hijrah manakala ayahnya meninggal pada tahun ketiga belas hijrah.
Kata al-Bazzar:
وهذه
الأحاديث التي ذكرت عن محمد بن أبي بكر عن أبيه في بعض أسانيدها ضعف وهي
عندي والله أعلم مما لم يسمعها محمد بن أبي بكر من أبيه لصغره ولكن حدث بها
قوم من أهل العلم فذكرنا وبينا العلة فيها
Hadis-hadis
yang saya sebutkan ini daripada Muhammad bin Abu Bakar daripada
ayahnya, dalam setengah sanad terdapat kedha’ifan. Oleh kerana
sekumpulan ahli ilmu menceritakannya maka saya menceritakan juga dengan
menjelaskan ‘illah (penyakit) yang terdapat padanya. (Musnad al-Bazzar)
Ringkasnya,
riwayat ini mempunyai dua kedha’ifan kerana terdapat perawi yang munkar
dan terputus sanad antara Muhammad bin Abi Bakr dengan ayahnya.
Ketujuh: Riwayat ‘Auf bin Malik
حدثنا
أحمد بن منصور قال أخبرنا أبو صالح الحراني يعني عبد الغفار بن داود قال
أخبرنا عبد الله بن لهيعة عن عبد الرحمن بن زياد بن أنعم عن عبادة بن نسي
عن كثير بن مرة عن عوف رضي الله عنه قال قال رسول الله ( يطلع الله تبارك
وتعالى على خلقه ليلة النصف من شعبان فيغفر لهم كلهم إلا لمشرك أو مشاحن )
Ahmad
bin Mansur menceritakan kepada kami katanya, Abu Soleh al-Harrani yakni
‘Abdul Ghaffar bin Daud menceritakan kepada kami katanya Abdullah bin
Lahi’ah memberitahu kepada kami daripada Abdul Rahman bin Ziyad bin
An’um daripada ‘Ubadah bin Nusay daripada Kathir bin Murrah daripada
‘Auf katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. memerhatikan
hamba-hamba-Nya pada malam nisfu Sya’ban lalu mengampunkan semua mereka
kecuali orang yang melakukan syirik atau orang yang suka berbalah. (Musnad al-Bazzar, no: 2754)
Perawi-perawi dhaif dalam sanad ini ialah:
1- Abdullah bin Lahi’ah
2- ‘Abdul Rahman bin Ziyad bin An’um
Al-Nasa`i
berkata: ‘Abdul Rahman bin Ziyad bin An’um seorang yang dha’if.
Al-Daruqutni mengatakan: Beliau seorang yang tidak kuat. Ibn Hibban
berkata: Beliau meriwayatkan hadis-hadis mawdhu’ daripada perawi-perawi
thiqah dan meriwayatkan secara tadlis daripada Muhammad bin Sa’id bin
Maslub. Ishaq bin Rahawaih berkata: Saya mendengar Yahya bin Sa’id
berkata, Abdul Rahman bin Ziyad seorang yang thiqah. Abdul Rahman bin
Mahdi berkata: “Tidak sepatutnya meriwayatkan daripada al-Ifriqi
walaupun satu hadis. Ibn ‘Adi berkata: Kebanyakan hadisnya tidak
diriwayatkan oleh perawi lain.
Ibn
al-Qattan berkata: “Di kalangan ulama ada yang menta’dilkan dan
mempertahankannya daripada ditolak periwayatannya. Tetapi yang
sebenarnya, beliau seorang yang dha’if. Al-Fallas berkata: Yahya dan
Abdul Rahman tidak meriwayatkan hadis daripada Abdul Rahman al-Ifriqi. (Mizan al-I’tidal, jil. 4, hal. 280-281)
Ibn
Abi Hatim berkata, saya bertanya kepada ayah saya (Abu Hatim) dan Abu
Zur’ah tentang al-Ifriqi dan Ibn Lahi’ah, siapakah yang lebih disukai.
Mereka berdua menjawab: Kedua-duanya adalah dha’if. (Tahzib al-Tahzib, jil. 3, hal. 244)
Hadis ini ada juga diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah daripada Kathir bin Murrah secara mursal melalui Hajjaj daripada Makhul.
حدثنا
أبو خالد الاحمر عن حجاج عن مكحول عن كثير بن مرة الحضرمي قال : قال رسول
الله صلى الله عليه وسلم : " إن الله ينزل ليلة النصف من شعبان فيغفر فيها
الذنوب إلا لمشرك أو مشاحن".
Abu
Khalid al-Ahmar menceritakan kepada kami daripada Hajjaj daripada
Makhul daripada Kathir bin Murrah al-Hadhrami katanya Rasulullah s.a.w.
bersabda: “Sesungguhnya Allah s.w.t. turun pada malam nisfu Sya’ban lalu
mengampunkan dosa-dosa kecuali kepada orang yang syirik atau orang yang
suka berbalah. (Musannaf Ibn Abi Syaibah, jil. 7, hal. 139)
Kedudukan
Makhul dari sudut jarh dan ta’dil telah pun dibincangkan sebelum ini
manakala kedudukan Hajjaj nanti akan disebutkan dalam perbincangan
tentang hadis ‘Aishah.
Kelapan: Riwayat ‘Aishah
حَدَّثَنَا
عَبْدَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْخُزَاعِيُّ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ
الْمَلِكِ أَبُو بَكْرٍ قَالَا حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ
أَنْبَأَنَا حَجَّاجٌ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ
عَائِشَةَ قَالَتْ فَقَدْتُ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَخَرَجْتُ
أَطْلُبُهُ فَإِذَا هُوَ بِالْبَقِيعِ رَافِعٌ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ
فَقَالَ يَا عَائِشَةُ أَكُنْتِ تَخَافِينَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْكِ
وَرَسُولُهُ قَالَتْ قَدْ قُلْتُ وَمَا بِي ذَلِكَ وَلَكِنِّي ظَنَنْتُ
أَنَّكَ أَتَيْتَ بَعْضَ نِسَائِكَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى
يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا
فَيَغْفِرُ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعَرِ غَنَمِ كَلْبٍ
‘Abdah
bin ‘Abdullah al-Khuza’i dan Muhammad bin ‘Abdul Malik Abu Bakr
berkata, Yazid bin Harun menceritakan kepada kami katanya Hajjaj
memberitahu kepada kami daripada Yahya bin Abi Kathir daripada ‘Urwah
daripada ‘Aishah katanya: “Saya mendapati Rasulullah s.a.w. tiada pada
satu malam lalu saya keluar mencarinya. Rupa-rupanya baginda berada di
perkuburan Baqi’ dalam keadaan mendongak kepalanya ke langit. Maka
baginda bersabda: “Wahai ‘Aishah adakah awak bimbang Allah dan Rasul-Nya
berlaku zalim terhadap awak? ‘Aishah menjawab: “Memang saya berkata
demikian, dan tidak sepatutnya saya buat demikian. Tetapi saya menyangka
tuan pergi kepada salah seorang isteri tuan.” Rasulullah s.a.w.
bersabda: “Sesungguhnya Allah s.w.t. turun pada malam nisfu Sya’ban ke
langit dunia lalu mengampunkan sebanyak bulu kambing Bani Kalb. (Ibn Majah, no: 1389, al-Tirmizi, no: 739)
Perawi-perawi:
1- Hajjaj bin Artah
Hajjaj bin Artah, seorang yang dhaif lagi matruk.
Jika perawi itu seorang yang matruk maka hadisnya tidak boleh diterima
sama sekali. Tambahan pula, Hajjaj berseorangan meriwayatkan hadis ini.
Selain itu, Hajjaj merupakan seorang mudallis, dan riwayat mudallis tidak boleh diterima apabila dia meriwayatkan secara ‘an’anah. Beliau tidak mendengar daripada Yahya bin Abi Kathir.
2- Yahya bin Abi Kathir
Yahya
bin Abi Kathir tidak mendengar hadis daripada ‘Urwah. Beliau juga
seorang mudallis. Setelah mengemukakan hadis ini dalam kitabnya,
al-Tirmizi membuat komentarnya: “Dalam bab ini ada diriwayatkan daripada
Abu Bakar. Hadis ‘Aishah kami tidak mengetahuinya kecuali melalui jalan
ini daripada hadis al-Hajjaj. Saya mendengar Muhammad (yakni Imam
al-Bukhari) mendha’ifkan hadis ini dan mengatakan Yahya bin Abi Kathir
tidak mendengar daripada ‘Urwah dan al-Hajjaj pula tidak mendengar
daripada Yahya bin Abi Kathir.” (Jami’ al-Tirmizi, hadis no: 739)
Mengapa al-Tirmizi menyebutkan dalam Wa Fi al-Bab daripada Abu Bakar sahaja sedangkan ada juga diriwayatkan daripada Abu Musa, Mu’az dan Abu Hurairah?
Adakah
beliau tidak mengetahui selain riwayat ‘Aishah atau Abu Bakar sahaja.
Hal ini tidak sesuai untuk diletakkan kepada beliau yang merupakan
seorang pengkaji dan pengkritik hadis. Alasan paling sesuai untuk
ditafsirkan maksud Imam al-Tirmizi itu ialah lemahnya hadis-hadis lain
dalam bab ini dan ia tidak boleh dijadikan hujah dan sandaran bahawa
malam tersebut mempunyai kelebihan khusus.
Penilaian Dari Sudut Dirayah
Hadis-hadis tentang turunnya Allah s.w.t. ke langit dunia (nuzul Ilahi)
adalah sahih lagi sabit walaupun terdapat perbezaan pendapat dalam
mentakwilkannya. Akan tetapi apakah maksud Allah memerhatikan
hamba-hambanya? Ini agak mengelirukan kerana perbuatan memerhatikan dan
menjenguk tidak tersebut dalam hadis yang sahih.
يَنْزِلُ
رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ
الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ
يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ وَمَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ وَمَنْ
يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ
Tuhan
kita yang Maha Tinggi dan Agung turun pada setiap malam ke langit dunia
ketika tinggal satu pertiga malam. Dia berfirman, adakah sesiapa yang
berdoa kepada-Ku? Aku pasti memperkenan untuknya, adakah sesiapa yang
meminta dari-Ku? Aku pasti berikan kepadanya dan adakah sesiapa yang
meminta keampunan dari-Ku? Aku pasti mengampuninya. (Sahih Muslim)
Dalam riwayat yang lain disebutkan
يَنْزِلُ
اللَّهُ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا كُلَّ لَيْلَةٍ حِينَ يَمْضِي ثُلُثُ
اللَّيْلِ الْأَوَّلُ فَيَقُولُ أَنَا الْمَلِكُ أَنَا الْمَلِكُ مَنْ ذَا
الَّذِي يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ ذَا الَّذِي يَسْأَلُنِي
فَأُعْطِيَهُ مَنْ ذَا الَّذِي يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ فَلَا
يَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يُضِيءَ الْفَجْرُ
Allah
s.w.t. turun pada setiap malam ke langit dunia ketika berlalu satu
pertiga malam dan berfirman: “Akulah raja, Akulah raja. Siapakah yang
berdoa kepada-Ku? Aku pasti akan memperkenankan untuknya. Siapakah yang
meminta daripada-Ku? Aku pasti akan memberikan kepadanya. Siapakah yang
memohon ampun daripada-Ku? Aku pasti akan mengampunkannya. Demikianlah
yang berlaku sehingga fajar menyinari.
Panggilan
Allah akan hamba-hamba-Nya supaya mereka memohon keampunan dan ini
berlaku pada setiap hari. Tetapi riwayat yang menyebutkan Allah
menjenguk hamba-hamba-Nya itu khusus pada nisfu Sya’ban sahaja.
Nampaknya malam ini sangat istimewa berbanding dengan malam-malam lain
kerana untuk mendapat keampunan tidak perlu sembahyang dan munajat
kepada Allah kerana memadai hanya dengan tidak melakukan syirik dan
dendam kepada orang lain. Kalau begitu alangkah mudahnya, cukup dengan
tidur sahaja pada malam itu sudah mendapat keampunan. Apa yang penting
ialah memastikan diri tidak melakukan syirik dan berbalah dengan orang
lain!
Mengapa
disebutkan Allah memerhatikan. Tidakkah bercanggah dengan riwayat yang
terdapat dalam Sahih Muslim bahawa Allah s.w.t. turun pada setiap malam,
bukan malam nisfu Sya’ban sahaja?
Sedangkan pengampunan itu perlu kepada taubat dan amal soleh.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ
Adakah
kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum lagi nyata
kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan
bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya)
orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? (Aali ‘Imran: 142)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تُفْتَحُ
أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ فَيُغْفَرُ
لِكُلِّ عَبْدٍ لَا يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا إِلَّا رَجُلًا كَانَتْ
بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيُقَالُ أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى
يَصْطَلِحَا أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا أَنْظِرُوا هَذَيْنِ
حَتَّى يَصْطَلِحَا
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Pintu-pintu
syurga dibuka pada setiap hari Isnin dan Khamis lalu diampunkan semua
hamba yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatupun kecuali seseorang
yang bermusuhan dengan saudaranya. Maka dikatakan, tangguhkanlah kepada
dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah kepada dua orang
ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah kepada dua orang ini
sehingga mereka berdamai. (Malik, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, Ahmad, Ibn Majah)
Hadis
ini bermaksud supaya orang yang berbalah dengan saudaranya itu
menyelesaikan dengan segera perbalahan mereka dan berdamai. Walaupun
dari satu sudut hadis ini mukhtasar, namun ia hendaklah difahami
berdasarkan kepada hadis nuzul Ilahi keampunan diberikan kepada sesiapa
yang bertaubat. Orang yang berbalah tidak disebutkan di dalam hadis ini
secara mutlak tidak diampunkan sebagaimana yang terdapat dalam hadis
Allah memerhatikan hamba-hamba-Nya. Tetapi keampunan akan diberikan juga
jika mereka berdua itu berdamai.
Perhatikan
bagaimana lafaz hadis yang sahih telah diubah sehingga memberi makna
baru dengan mengkhususkan malam nisfu Sya’ban dengan perhatian Allah
s.w.t.
Ketidaktetapan Pada Matan
Dalam
matan riwayat Allah memerhatikan hamba-hamba-Nya ini terdapat lafaz
“atau” yang tentunya mempunyai pelbagai tafsiran dari sudut bahasa dan
juga usul hadis. Menurut bahasa, ia bermaksud kepelbagaian, pilihan,
makna “bahkan” dan sebagainya. Dari segi usul hadis, boleh jadi “atau”
di sini, dipakai dengan pengertian bahasa atau digunakan oleh perawi
bagi menunjukkan beliau syak dalam menyebutkan lafaz yang asal.
Jika
“atau” di sini dengan makna syak perawi, adakah perawi dalam setiap
sanad syak dalam periwayatan mereka. Hanya dalam hadis Abi Tha’labah
tidak ada syak manakala hadis ‘Aishah menyebutkan keampunan itu secara
mutlak. Ini bermakna syak berlaku dalam enam riwayat di mana dalam
setiap sanad ada sahaja perawi yang syak.
Jika
kita menafikan syak perawi, adakah syak itu datang dari Rasulullah
s.a.w.? Andaian ini tidak mungkin diterima kerana amat jauh untuk
difikirkan baginda mengalami keraguan dalam penyampaian hadis.
Jika
diandaikan “atau” di sini bukan dengan makna syak perawi, maka boleh
jadi ia mengandungi makna ‘bahkan”. Ini bererti bahawa hadis itu
bermaksud orang yang berbalah sama dengan orang musyrik. Mengapa pula
disamakan antara dosa orang yang suka berbalah dengan orang musyrik.
Bukankah dosa syirik sekali-kali tidak akan diampunkan Allah s.w.t.?
Dalam
riwayat Abdullah bin ‘Amr pula menyebutkan orang yang membunuh diri dan
riwayat Abi Tha’labah menyebutkan orang kafir dibiarkan dan
ditangguhkan kedudukan mereka.
Sekiranya
malam 15 Sya’ban mempunyai kelebihan tentu sekali memperbanyak ibadat
pada malam itu digalakkan kerana kelebihannya itu seperti malam Lailatul
Qadar. Apa makna melarang orang ramai beribadat pada malam nisfu
Sya’ban dalam masa sama disabitkan akan kelebihannya.
Setengah
pihak mempercayai malam 15 Sya’ban sebagai malam yang mulia kerana pada
malam itulah al-Qur`an diturunkan. Sedangkan ahli tafsir mengatakan itu
adalah malam Lailatul Qadar bukan malam nisfu Sya’ban. (lihat Tuhfah al-Ahwazi, jil. 3, hal. 504)
Jika
diperhatikan, sebenarnya 15 Sya’ban adalah hari yang begitu penting
bagi golongan Syi’ah dan ditunggu oleh mereka. Menurut kepercayaan
mereka pada malam itu Imam kedua belas di sisi mereka telah dilahirkan.
Menurut
mereka pada malam inilah, kononnya Imam Mahdi dilahirkan. Al-Majlisi
dalam kitabnya Bihar al-Anwar menukilkan riwayat daripada salah seorang
imam, katanya:
Diriwayatkan
daripada Musa bin Muhammad bin al-Qasim bin Hamzah bin Musa bin Ja’far
katanya, Hakimah binti Muhammad bin Ali bin Musa bin Ja’far bin Muhammad
bin Ali bin Hasan bin Ali bin Abi Talib berkata, Abu Muhammad, al-Hasan
bin Ali telah mengutuskan seseorang kepadaku katanya, wahai makcik,
berbukalah di rumah kami pada malam ini kerana sesungguhnya ia adalah
malam nisfu Sya’ban. Sesungguhnya Allah s.w.t. akan membangkitkan pada
malam ini seorang hujah yakni hujah-Nya di muka bumi. (Bihar al-Anwar, jil. 51, hal. 2)
Dalam
keadaan tidak sedar orang yang mengkhususkan malam ini dengan amal
ibadat kerana menyakini adanya kelebihan, mereka merayakan satu malam
yang sangat istimewa di sisi Syi’ah Imamiyyah.
Janganlah
kita menganggap sesuatu itu mempunyai kelebihan yang khusus sedangkan
ia tidak mempunyai asas dalam ajaran Islam. Lebih parah lagi,
keistimewaan itu sebenarnya berasal daripada tradisi kepercayaan luar
daripada Islam yang hanya mahu menonjolkan fahaman dan bid’ah mereka.
Apatah lagi salah seorang daripada perawi hadis ini seorang yang dituduh
mempunyai fahaman Syi’ah yang melampau, iaitu ‘Abdullah bin Lahi’ah.
(lihat Mizan al-I’tidal, jil. 4, hal. 167-174)
Dengan
mereka-reka hadis kelebihan malam nisfu Sya’ban seolah-olah membuka
ruang maksiat sepanjang tahun dan apabila tibanya nisfu Sya’ban baru
tiba masanya untuk mendapatkan kelebihannya. Sedangkan untuk mensabitkan
kelebihan memerlukan kepada dalil yang sahih.
والله أعلم بالصواب
Disediakan oleh:
Muhammad Hanief bin Awang Yahaya
www.darulkautsar.net
No comments:
Post a Comment